Herní mechaniky

TLAMA games | Deskovky k sežrání

MECHANIKY DESKOVÝCH HER

 

Připravili jsme pro vás slovníček mechanik deskových her. Jednotlivé mechaniky jsou seřazeny abecedně a po rozkliknutí názvu každé z nich najdete zástupce deskových her v nichž se tato mechanika objedvuje.

 

 

A

 

Action Points – Akční body, které během tahu hráč investuje do jednotlivých akcí.

 

 

Action Queue – Plánování více akcí s předstihem, které se pak provádějí se zpožděním.

 

 

Area Majority/Influence – Posuzování převahy v jednotlivých oblastech herního plánu.

 


Area Movement – Pohyb mezi jednotlivými oblastmi herního plánu.

 


Auction – Aukce karet, dílků a podobně. O získání rozhoduje vyšší nabídka.

 

 

B


Betting and Bluffing – Sázení na výsledek s možností blafování.

 

 

C


Communication Limits – Herní princip testující limity komunikace. Vše, co není zakázáno,

je povoleno, a je jen na hráčích, jak si s tím poradí.

 


Constrained Bidding – Nucená dražba (vždy musíte něco nabídnout a vaše nabídka

je přesně definována či omezena).

 


Contracts – Plnění kontraktů/smluv.

 


Cooperative Game – Kooperativní hra, hráči hrají společně proti hře.

 

 

D

 

Deck Building – Postupné vytváření herního balíčků. Během hry hráč získává či kupuje

nové karty, které se později dostanou do hry. Starých karet se často také může zbavovat.

 


Deduction – Dedukce. Z předpokladů se vyvozují závěry.

 


Dice Rolling – Házení kostkou/kostkami.

 


Drafting – Podmíněný výběr karet nebo komponent mezi hráči. Hráči se při výběru

vzájemně ovlivňují. Slouží hlavně pro omezení náhody při výběru.

 

 

E


Enclosure – Uzavírání oblastí či postupné omezování herního plánu během hry.

 

 

G


Grid Coverage – Zaplňování oblasti určitého tvaru (nejčastěji tetrisové dílky).

 


Grid Movement – Pohyb po předem dané síti (obvykle čtvercové či hexagonální).

 

 

H


Hand Management – Správa karet v ruce – jakou kartu zahrajete, jakou kartu odhodíte,

jakou si necháte a podobně.

 


Hexagon Grid – Herní plán tvořený hexagony (pravidelnými šestiúhelníky).

 


Hidden Movement – Pohyb některého hráče na herním plánu není viditelný.

 


Hidden Roles – Skryté role (není veřejné, kdo hraje za jakou stranu / kdo hraje s kým).

 

 

I


I Cut, You Choose – Jeden hráč připravuje nabídky (obvykle karet), jiný hráč si z nich

následně vybere, kterou chce.

 

 

L


Loans –Ve hře je možné vzít si půjčku, kterou lze obvykle během hry splatit nebo

je penalizována.

 

 

M


Map Addition – Přidávání částí mapy během hry (postupné objevování mapy).

 


Market – Ve hře je trh. Nákup a prodej ovlivňuje cenu, která se často mění dle nabídky

a poptávky.

 


Modular Board – Herní plán je možné měnit či upravovat pro jednotlivé partie.

 


Murder/Mystery – Hra s detektivními nebo krimi prvky.

 

 

N


Network and Route Building – Ve hře se staví sítě nebo cesty, které pak hráči využívají.

 

 

P


Paper–and–Pencil – Papír a tužka se používají ve hře pro zaznamenání postupu.

 


Pattern Building – Stavění či tvoření vzorů z herních komponent, které hra odměňuje.

 


Pick–up and Deliver – Vyzvednout a doručit – na jedné lokaci hráč něco vyzvedne

a na jiné doručí, za což jej hra odmění.

 


Player Elimination – Eliminace hráče – hráči mohou být během hry vyřazeni a zbylé

části hry se již neúčastní.

 


Point to Point Movement – Pohyb z jednoho bodu na druhý, pohyb mezi lokacemi.

 


Push Your Luck – „Zkusit štěstí“, hráč si sám volí poměr mezi mírou rizika a ziskem.

 

 

R


Race – Závod, splnit zadání jako první.

 


Re–rolling and Locking – Přehazování kostek a „zamykání“ kostek na určité hodnotě,

nebo jejich přetočení.

 


Rondel – Pohyb po kruhu.

 

 

S


Score–and–Reset Game – Hra se v určitém bodě vyhodnotí (přinejmenším některé části)

a poté se nastaví do výchozí podoby a hra pokračuje.

 


Set Collection – Sbírání setů, které jsou následně hodnoceny.

 


Simultaneous Action Selection – Hráči volí své akce / hrají současně.

 


Stock Holding – Princip akcií, můžete vlastnit část svého majetku nebo majetku

jiného hráče ve formě akcií.

 


Storytelling – Příběhová hra v níž mají hráči k dispozici pojmové, písemné nebo

obrazové podněty ze kterých skládají příběh a rozhodují o jeho dalším vývoji.

 

 

T


Team–Based Game – Hra v týmech.

 


Tech Trees / Tech Tracks – Technologický strom nebo stupnice vývoje. Jednotlivé

technologie nebo vylepšení na sebe navazují nebo se podmiňují.

 


Tile Placement – Pokládání dílků.

 


Time Track – Časová stupnice. Za dílky/suroviny apod. se platí herním časem.

 


Track Movement – Pohyb po stupnici. Ve hře je určující pozice na dané stupnici.

 


Trick–taking – Štychová hra, vykládání karty nebo skupiny karet hráči v daném pořadí.

Následně se vyhodnotí štych/kolo (například Bridge, Mariáš apod.).

 


Turn Order: Auction – Pořadí hráčů je určováno v aukci.

 


Turn Order: Claim Action – Pořadí hráčů je určováno zahráním určité akce.

 

 

V


Variable Phase Order – Herní fáze mohou mít proměnlivé pořadí.

 


Variable Player Powers – Schopnosti postav jednotlivých hráčů se liší.

 

 

W


Worker Placement – Hráč ve svém tahu zpravidla pokládá figurky na akční políčka

a na tomto základě pak provádí odpovídající akce.

 


Worker Placement: Dice Workers – figurky jsou nahrazeny kostkou, která má různou

funkci či sílu dle své aktuální hodnoty.

 


Worker Placement: Different workers – Ve hře je více typů figurek/dělníků a jejich funkce se mohou lišit či je omezené jejich využití dle typu.

 

 

4

 

4X – zkratka z eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate (prozkoumat, rozšířit, využít,

vyhladit). Jde o druh strategických her využívajících tyto 4 koncepty.