Bestie

BESTIE

Hra pro opravdové muže, ženy a jednu příšeru.

Jedné noci lidé založili na kraji lesa požár a celé lesní království zachvátily plameny. Byla to ovšem pouze lest. Skupina cizinců vedená lovkyní v červené kápi přepadla královninu smečku a zaútočila. Fangrir se ze všech sil snažila ochránit své milované potomky, avšak neuspěla. Rudá lovkyně chladnokrevně zabila královnino lidské mládě. Fangrir v záchvatu zuřivosti utrhla lovkyni jednu ruku, ale nakonec musela sama zraněná utéct. Zaslepená nenávistí přísahala cizincům pomstu. Však oni poznají pravý hněv smečky.

Bestieobr


Toto je příběh Fangrir, královny vlčí smečky a zároveň jedné z bestií ve stejnojmenné hře.

Desková hra Bestie se od začátku prezentuje jako temná fantasy pro dospělé, ve které se v roli větrem ošlehaného lovce vydáváte na ponurý mystický sever. Budete pátrat po zabijáckém stvoření, něhož se obávají celé širé kraje. Nebo se raději stanete vlčí matkou, která mstí své zabité lidské mládě? Prastarou hydrou, která se rozhodla, že lidstvo je příliš zkažené na to, aby mu bylo dovoleno nadále existovat? Nebo snad Marou, vládkyní zlých snů? 

hog


Bestie je hra se skrytým pohybem, ve které se jeden hráč stane mystickým běsem, terorizujícím místní obyvatelstvo, zatímco ostatní hráči se ujmou role lovců. Ti mají za úkol monstrum vypátrat a zabít. Hra se hraje celkem ve třech herních kolech (dnech) a každé je rozděleno na tři části: úsvit, den a noc. Za úsvitu draftujete akční karty, které použijete při lovu, ve dne řešíte samotný lov a v noci získáváte body zášti za splněné úkoly. Na všechny tři fáze se nyní podíváme trochu podrobněji:

Úsvit

Ve fázi Úsvitu se zamíchá balíček akčních karet, které jsou hráčům rozdány formou draftu - tedy způsobem "vyber si jednu z karet, které jsi dostal do ruky a zbytek předej dál". Ty však mají dvojí využití - pokud je zahrána karta lovcem, spustí se jeden typ efektu, pokud je však stejná karta zahrána bestií, spustí se druhý typ efektu. Oba efekty jsou samozřejmě napsány na kartě a draft probíhá mezi všemi hráči u stolu, takže poměrně často dochází k situacím, kdy se rozhodujete, zda si kartu s lepší schopností necháte pro sebe, nebo si nějakou vezmete jen proto, aby ji nezískal soupeř.

Vaše rozhodování je ztíženo tím, že draftované karty mají navíc ještě dvě různé barvy - oranžovou a modrou. Jakmile přejdete do další fáze nazvané Den, smíte ve svém tahu zahrát maximálně dvě karty RŮZNÝCH BAREV. Pokud jste si vylosovali všechny oranžové, smíte v jednom tahu zahrát pouze jednu. A to je při zběsilém honu na krvelačnou bestii zatraceně nevýhodné.

grim


Den

Den je nejexponovanější částí hry - lovem. Hráči nyní střídavě hrají akční karty, které získali v předchozí fázi, pohybují se po krajině herního plánu, bojují a aktivují své schopnosti.

Za normálních podmínek je však nestvůra před lovci skryta a odhalí se až tehdy, když zaútočí. Může útočit jak na své primární cíle (sedláky, šlechtice, ovce, kance a medvědy), tak na samotné lovce. Nejčastěji však pravděpodobně útočí na osamělá zvířata nebo vesničany, aby z nich načerpala novou sílu, a tím i body zášti, o kterých si povíme později.

V kritickém okamžiku útoku je bestie viditelná pro všechny lovce ve hře, a jakmile se opět pohne, znovu vám zmizí z dohledu.

Máte několik vodítek, jakým směrem se šelma vydává: Jednak jsou to karty schopností, které vám přímo ukazují, jakou kartu pohybu zahrála bestie naposledy, a pak jsou to speciální efekty, které může bestie použít pouze v omezeném okruhu - například vysazení svých zplozenců do vzdálenosti 2 políček od své aktuální polohy. Jo, a asi nejdůležitějším vodítkem jsou její stopy. Ty jsou odhaleny v okamžiku, když vstoupíte na místo, kterým nestvůra prošla od svého posledního objevení. Právě díky stopám (a samozřejmě vaší předvídavosti) je nejsnazší šelmu odhalit.

Nicméně i když dorazíte na místo, kde se bestie nachází, zdaleka ještě nemáte hotovo. Když ji dostihnete, nevystrčí na vás automaticky hlavu z křoví. Musíte se pro ni vydat do křoví pomocí akce "Lov", a pokud s ní chcete bojovat, vytáhnout ji za nohy/ocas/krk. Jinými slovy, musíte se ujistit, že jste na správném místě, a pak strávit ještě jednu akci hledáním.

Zde přichází ke slovu pořadí hráčů. Ideální je, když si hráč, který v daném kole hraje jako první, vezme na starosti průzkum a s ním spojené karty. S nabitou kuší v ruce pak prosekává cestu i ostatním lovcům. Protože pokud bestii odhalíte až na konci svého kola, snadno se vám může stát, že zase zmizí v mechu a kapradí, než se stihnete rozhoupat.

Proto chcete mít v ruce dvě různé barvy karet (oranžovou a modrou) - abyste mohli soupeře co nejrychleji dohnat a v ideálním případě zranit nebo dokonce zabít ještě v tomtéž kole.

bolg


Noc

Jakmile všichni hráči zahrají všechny své akční karty nebo pasují, nastává noc. V této fázi se zjišťuje, zda bestie nebo lovci splnili úkoly zadané na desce příběhu. Což obvykle znamená: jestli bestie zabila, koho měla zabít, a jestli lovci zachránili, koho měli zachránit.

Pokud ano, je hráč odměněn jedním nebo více body zášti. Pod pojmem "zášť" si představte klasické zkušenostní body, za které si vylepšujete postavu různými schopnostmi. Ty mohou být buď jednorázové, nebo trvalé. Díky nim budete po zbytek hry znatelně silnější.

Jednou z takových über schopností je například možnost nechat si od své příšery (Raaga) narůst další hlavu. Tím se zvýší poškození, které způsobujete ostatním hráčům. A pokud to uděláte ještě jednou, vaše příšera vyroste do té míry, že je schopna lovce sejmout prakticky na jeden zásah.

Na tomto místě stojí za zmínku, že příšera má pouze jeden život. Jakmile její srdce klesnou na nulu, znamená to pro ni okamžitou prohru. Naopak zabití lovci se na mapě objeví znovu na začátku každého dne, a to i v případě, že byli zabiti den předtím. Jinými slovy: Bestie vyhrává pouze tehdy, když splní daný úkol. Čím dříve, tím lépe. Likvidace lovců je také možností, ale i když vám usnadní práci, nepřinese vám vítězství.

krim


Závěr

První věc, kterou chválíme je variabilita. Ať už hrajete za bestii, nebo za lovce, máte k dispozici 6 postav s různými specializacemi a schopnostmi. Můžete klást pasti, střílet z kuší, vytvářet kouzla, která odhalí stopy bestie, prozkoumávat okolí, pomocí věštění odhalit polohu příšery, nebo dokonce přesouvat vesničany či své parťáky.

Naproti tomu bestie přetvářejí terén a zaměřují se na ovládání určitého druhu zvířat nebo vytváření svých zplozenců. Pokud budete hrát za několikahlavou Raagu, bude vaše partie jiná, než když se stanete pekelným kancem Hogbadem, který ovládá jinak neškodné divočáky.

 

Co je však nepříjemné, je to, že hra neobsahuje žádné miniatury. Bestie je k dostání pouze s kartonovými standees (kartonovými výřezy postav), které mají všechny stejný tvar a někdy je obtížnější je od sebe rozeznat. A to bohužel platí i pro velikosti. Obří monstra, která by měla být na herním plánu vidět na první pohled, mají své kartonové "figurky" jen o něco větší než vlastní zplozence. Jistě, všechny jsou ve stylové, ponuré fantasy grafice, ale to na přehlednosti nepřidá.

Další věc, kterou musíme na hře pochválit, je tematické zpracování. O tom jsme se ještě nezmínili, a byla by velká škoda to neudělat.

Příběh z Bestie prostě čiší. Najdete ho nejen v příručce, ale i na deskách jednotlivých postav. Dozvíte se, jak se lidská civilizace dostala do konfliktu s přírodou divokého Severu, jaké jsou osudy lovců a že nikdo z nich nemá čisté ruce.

Samozřejmě nemusíte číst o osudech postav, bestií ani samotné země. Pokud tak ale učiníte, hra se vám odmění krásně tematickým zážitkem, podtrženým brutálními hororovými ilustracemi, při kterém si budete připadat jako skuteční lovci.


Více o hře ZDE.

högre-framifrån